Bækkensmerter under graviditeten

Bækkensmerter i graviditeten skyldes ændret kropsholdning og belastning af leddene. Man kan afhjælpe smerterne ved at følge en række gode råd.

Kort om bækkensmerter

Mange kvinder oplever smerter i bækkenet under graviditeten. For nogle kvinder er det kendte smerter, der forværres under graviditeten, mens det for andre er helt nyopståede smerter.

Der kan være forskellige årsager til smerterne. Vigtigst af alt, skyldes smerterne en ændret kropsholdning, da kroppens tyngdepunkt ændres, i takt med at maven vokser. Desuden påvirkes kroppens led af hormoner i graviditeten, og leddene belastes i stigende grad, som maven vokser. Kroppens muskler forsøger at kompensere for dette, hvilket kan give muskelspændinger og skævvridning af kroppen.

Nogle kvinder har kun svage smerter, mens andre har mere ondt. Kun få har så ondt, at det kan give anledning til sygemelding og svært nedsat fysisk aktivitet.

For langt de fleste forsvinder generne, når graviditeten ophører eller kort derefter.

Mange smerter kan forebygges eller nedsættes betragteligt.

Tal med din læge eller jordemoder, hvis du har bækkensmerter eller smerter generelt i muskler eller led. De kan vejlede dig om, hvordan du bedst muligt håndterer smerterne i hverdagen.

Det kan du gøre

Gode råd ved smerter i bækkenet

Disse råd kan hjælpe mange:

  • Sørg for at være fysisk aktiv, men med så skånsomme bevægelser som muligt. Respektér dine smerter.
  • Undgå at vride i kroppen.
  • Undgå at sidde med benene over kors eller i skrædderstilling.
  • Stå altid med lige meget vægt på begge ben.
  • Bær så lidt som muligt, og hold altid ting tæt ind til kroppen.
  • Undgå at bøje dig forover, fx frarådes støvsugning, gulvvask og sengeredning.
  • Tag ikke for store skridt.
  • Sving gerne overdrevet med armene, når du går, og sørg for at svinge lige meget med begge arme.
  • Tag et skridt ad gangen, når du går på trapper.
  • Sæt dig baglæns ind i bilen og drej rundt med parallelle ben. Du kan eventuelt lægge et stykke plastik, silke eller nylon på sædet, så det er nemmere at dreje rundt.
  • Brug sko med stødabsorberende såler, fx gummisåler.
  • Vend dig med parallelle ben i sengen. Brug eventuelt glidelagen og en pude mellem benene.
  • Sørg for, at dine bevægelser er symmetriske. Det gælder også, hvis du skal lave øvelser til fx fødselsforberedelse.
  • Dyrk yoga tilpasset til gravide. Yoga-øvelser styrker og strækker musklerne på en hensigtsmæssig måde.
  • Hav gerne sex, men stop, hvis det gør ondt i dit bækken.
  • Hvil dig ofte.

Hav en god kropsholdning

Når du står op, er det vigtigt, at du har en god kropsholdning. Ret ryggen og træk skuldrene let tilbage. Du er stærkest i denne stilling og undgår på den måde at belaste kroppen. Sørg desuden for at have vægten på begge fødder, når du står op. Slap af i knæ og skuldre, hold hagen inde og skyd brystet frem.

Hvis din mave føles tung, kan du eventuelt spænde lidt op i bækkenbunden og mavemusklerne. Hvis du skal stå op i lang tid, kan du aflaste bækkenet ved at læne dig op ad en væg.

Få mere viden

Redaktør