Aflastning - risiko for at føde for tidligt

Ved risiko for at føde for tidligt anbefales aflastning, så livmodermuskulaturen får ro.

Kort om aflastningen

Vi har vurderet, at du er i risiko for at føde for tidligt. I et forsøg på at udskyde for tidlig fødsel anbefaler vi aflastning. Aflastning betyder, at du skal ligge ned i en kortere eller længere periode. Når du ligger ned, kan trykket fra barnet mod din livmoderhals muligvis lettes, og det kan give ro til din livmodermuskulatur.

De fleste gravide skal holde sig i ro det meste af dagen, men vi taler med dig om, hvad der gælder for dig.

Det skal du være opmærksom på

Vær opmærksom på, om du får mange plukkeveer

Du skal mærke efter, om du får mange plukkeveer. Hvis du har flere plukkeveer end normalt, eller hvis de bliver kraftigere og længere, skal du kontakte Akut Modtagelse for Gravide. Hvis du er indlagt, skal du fortælle os det.

Mærk, om du får tyngdefornemmelse

Du skal være opmærksom på, om du får tiltagende tyngdefornemmelse i underlivet. Hvis det sker, skal du kontakte Akut Modtagelse for Gravide. Hvis du er indlagt, skal du fortælle os det.

Negative påvirkninger ved aflastning

Det er ikke kun godt at holde kroppen i ro. Det påvirker kroppen negativt, hvis du slet ikke bevæger dig eller bevæger dig meget lidt. Jo mere, du ligger stille, jo større risiko er der for:

  • øget afkalkning af dine knogler
  • øget risiko for blodpropper
  • mindsket muskelmasse
  • smerter i led og muskler.

Nogle af problemerne kan helt eller delvist undgås, hvis du laver øvelser.

Øvelser

Lav øvelser hver dag

Bevægelse er vigtigt i løbet af graviditeten, også hvis du er blevet anbefalet aflastning i en kortere eller længere periode.

Når du aflaster, bør du lave øvelserne mindst én gang om dagen. Øvelserne forebygger, at du mister muskelstyrke, og gør det rarere at skulle ligge ned. Effekten af øvelserne øges, når du laver dem flere gange om dagen. Fortæl os, hvis du har brug for hjælp til at komme i gang med at lave øvelserne.

Du kan have gavn af at fortsætte med øvelserne, selvom du får det bedre og ikke længere har behov for aflastning.

Du finder øvelserne på: https://regionh.dk/3pm

Redaktør