drikke og supper, Hjemmelavede kalorie- og proteinrige

I denne patientinformation, kan patienter læse forskellige opskrifter på lækre supper og drikke, som de selv kan lave. Der er medfølgende illustrationer til inspiration.

Opskrifter på drikke og supper, du selv kan lave

Når appetitten er lille, kan kalorie- og proteinrige drikke og supper være et godt supplement til dine måltider. Det kan nemlig være nemmere at få nok at spise og drikke, hvis du vælger noget flydende frem for fast mad.

Du kan også købe kalorie- og proteinrige drikke og supper færdiglavet i mange varianter. De indeholder vitaminer og mineraler, som din krop har brug for, og derfor kan du i perioder leve af dem.

De færdiglavede drikke og supper kan købes på apoteket, og med en ernæringsrecept har du ret til 60% tilskud på dem. Du kan spørge din sygeplejerske eller diætist til råds.

De følgende opskrifter på drikke og supper er lavet af forskellige frugter og grøntsager. Du kan bruge opskrifterne, som de er, eller du kan være kreativ og variere efter, hvad du godt kan lide.

I mange af opskrifterne bruges Adosan P-boost, der er et smagsneutralt proteinkoncentrat til proteinberigelse af mad og drikke. Det kan nemlig være svært at få nok protein når appetitten er lille. Du kan købe det i små flasker a 50 ml eller 500 ml. Se mere på www.adosan.dk.

Du kan købe Adosan i Matas, på apoteket eller på nettet.

Citron
Foto: Colourbox
Citron kan med sin syrlighed stimulere spytdannelse

Citrondrik (1 portion)

1 pasteuriseret æggeblomme, 2 spsk. sukker, 1,5 spsk. Skyr naturel 1 spsk. Citronsaft, ½ dl kærnemælk, 1 kugle vaniljeflødeis.

Pisk æggeblommer og sukker sammen. Tilsæt de øvrige ingredienser, kærnemælk og skyr til sidst. Server drikken kold med 1 kugle vaniljeis.

Indeholder pr. portion: 1200 kJ (290 kcal), 9g protein.

Kold kakaodrik (1 portion)

25g vaniljeflødeis eller chokoladeis, 1 dl kakaosødmælk (Øllingaard eller Thiese kakao med mere), 10g revet mørk chokolade,  20g Adosan P-boost.

Skær isen i tern og kom dem i et glas. Rør Adosan ud i kakaosødmælken og hæld blandingen over isen. Pynt med revet chokolade og servér med ske.

Indeholder pr. portion: 1000 kJ (240 kcal), 12g protein.

Foto: Colourbox

Banandrik (1 portion)

1,5 dl sødmælk, ½ banan, 1 spsk. vaniljeis, ½ tsk. sukker.

Bland alle ingredienser med en stavblender eller håndmixer.

Indeholder pr. portion: 800 kJ (190 kcal), 6g protein.

Proteinmælk (1 portion)

1,2 dl sødmælk, 20 ml Adosan P-boost, evt. smagstilskud efter smag

Indeholder pr. portion: 500 kJ (120 kcal), 15g protein.

 

Foto: Colourbox

Cappucino (1 portion)

1 dl færdiglavet kaffe, ½ dl piskefløde 38%, 1 spsk. kakaopulver, 20 ml Adosan P-boost.

Opløs kakaopulveret i den varme kaffe, rør herefter piskefløde og Adosan HøjProtein i.

Indeholder pr. portion: 1040 kJ (250 kcal), 13g protein.

Jordbærshake (2 portioner)

40g frosne jordbær, 1½ dl kærnemælk, 1 spsk. sukker, ½ dl piskefløde 38%, 2 spsk. skyr naturel, 20 ml Adosan P-boost.

Blend jordbær, ½ dl kærnemælk og sukker fint. Bland piskefløde, Adosan, skyr og retsen af kærnemælken i. Servér kold fx med vaniljeis.

Indeholder pr. portion: 760 kJ (180 kcal), 10g protein.

1-2-3 koldskål (3 portioner)

1 dl piskefløde, 2 dl kærnemælk, 3 dl skyr evt. med vaniljesmag.

Alle ingredienser blandes og smages til med sukker og citronsaft.

Indeholder pr. portion: 900 kJ (215 kcal), 12g protein.

Legeret blomkålssuppe (6 portioner á 1,2 dl)

200g blomkål, 3 dl grøntsagsboullion, 1 tsk. smør, ½ spsk. hvedemel, 1½ dl piskefløde 38%, 2 pasteuriserede æggeblommer, salt og hvid peber.

Del blomkålen i små buketter og kog det i grøntsagsboullion i ca. 15 minutter ved svag varme. Blend suppen.

Rør smør og hvedemel sammen til en smørbolle. Tilsæt smørbolle og piskefløde den kogende suppe under omrøring. Æggeblommer, 1 knsp. salt og lidt af suppen røres sammen. Tag suppen af varmen og rør æggemassen i. Smag til med salt og hvid peber.

Indeholder pr. portion: 530 kJ (125 kcal), 3g protein.

Foto: Colourbox

Legeret aspargessuppe (4 portioner á 1,2 dl)

2 tsk. smør, 1 spsk. hvedemel, 2 dl grøntsagsbouillon, 1 dl aspargesvand, 1½ dl piskefløde 38%, 30g aspargessnitter, 2 pasteuriserede æggeblommer, salt og hvid peber.

Smelt smør i en gryde og rør mel i. Tilsæt derefter grøntsagsbouillon og aspargesvand under omrøring. Kog suppen i 10 minutter ved svag varme.

Tilsæt fløde. Rør æggeblommerne sammen med 1 knsp. salt samt lidt af suppen og hæld dernæst æggemassen i gryden. Tag gryden af varmen og tilsæt aspargessnitterne. Smag til med salt og hvid peber.

Indeholder pr. portion: 730 kJ (170 kcal), 2,5g protein.

Legeret porresuppe (7 portioner á 1 dl)

300g porrer, 3 dl grøntsagsbouillon, 1 tsk. tørret basilikum, 1½ dl piskefløde 38%, 1 pasteuriseret æggeblomme, salt og peber.

Skær porrerne i tynde ringe. Kog derefter porre, grøntsagsbouillon og basilikum i ca. 20 minutter. Blend suppen. Rør æggeblomme, piskefløde og lidt af suppen sammen. Tag suppen af varmen og rør æggemassen i.

Indeholder pr. portion: 388 kJ (93 kcal), 1,7g protein

Ekstra proteiner til suppen

Du bør tilføje ekstra protein til dine supper:

  • 20 ml Adosan P-boost giver 190 kJ (45 kcal) og 11g protein.
  • 6 kødboller (50g) giver 340 kJ (80 kcal) og 5g protein.
  • 10 stk. rejer (60g) giver 98 kJ (24 kcal) og 5g protein.
  • 6 stk. krebsehaler (70g) giver 87 kJ (21 kcal) og 5g protein.
Redaktør