Linglyde

Linglydene/m/ som i mave/u/ som i ugle/ar/ som i arm/i/ som i is/sh/ som i chokolade/s/ som i slangeHvis dit barn kan høre linglydene, ved vi at barnet hører nok til at udvikle talesprog.

Før I starter lyttetræning, er det en god idé at tjekke om apparaterne fungerer optimalt. Se efter om apparaterne er rene og lyt på dem.

Linglydene:

  • /m/ som i mave
  • /u/ som i ugle
  • /ar/ som i arm
  • /i/ som i is
  • /sh/ som i chokolade
  • /s/ som i slange

Hvis dit barn kan høre linglydene, ved vi at barnet hører nok til at udvikle talesprog.

Lege til børn der endnu ikke har udviklet talesprog

Leg med linglyde: lad dit barn putte en klods i en kasse hver gang de har hørt
den rigtige lyd. Klodsen kan erstattes med eksempelvis en bamse eller andet yndlingslegetøj. Dette er også godt at træne, da vi benytter samme teknik til vores høreprøver.

Sæt lyd på hverdagen:

Find på lyde eller små ord til alt i laver. Hvis i går op ad en trappe, så sig ”op, op, op”. 

Syng sange: 

Sangstemmen er lettere at høre end talestemmen.

Leg med dyrelyde:

Her kan du vise barnet et billede af dyret samtidig med, at du siger lyden. Derved kobles lyden sammen med billedet og skaber mere mening for dit barn og gør det lettere for barnet at lære lyden at kende.

Gem legetøj i en pose:

Hvis du for eksempel har en kat i posen, så sig lyden ”Miauw” og gentag den gerne nogle gange, inden du tager den op. Når katten mer op af posen, viser du den til dit barn og gentager lyden en gang til, inden barnet får lov til at  undersøge katten. På den måde træner i også turtagning, som er en vigtig del af kommunikation.

Lege til børn der har udviklet talesprog

Rim og remser:

Læs i rimbøger, lav fjollerim, lån vendespil og billedlotteri med
rimord.

Lydlotto:

Lån lydlotto på enten biblioteket eller mediateket (kan også købes i
boghandlere). Det er ligesom almindeligt lotto men med lyde i stedet for billeder.

Gåture i naturen:

Her kan I samle lyde og gå hjem og tegne de lyde i hørte, tale
om hvad det er og hvilken slags lyd det er. Er lydene stille, høje, skingre, beha-gelige eller ubehagelige.

Lytte efter lyde med lukkede øjne:

Sidde med lukkede øjne (evt. med bind for dem) både indenfor og udenfor. Lyt efter hvilke lyde der er og hvor de kommer fra.

Gemme æggeur:

I kan skiftes til at finde og gemme uret.

”Simon siger”:

”Simon siger”: én er Simon og siger fx ”Simon siger tag hænderne op”. Barnet
må kun udføre opgaverne, når der siges ”Simon siger”.

Stopdans:

Leg almindelig stopdans med musik.

Redaktør