Hælspore

I denne patientinformationen kan patienter læse hvad hælspore-syndrom er, og hvordan det behandles. I informationen finder patienter også illustrationer af øvelser, som de kan lave i samarbejde med en fysioterapeut.

Hælspore-syndrom (fasciitis plantaris, inflammation i hulfodssenen).

Hvad er Hælspore-syndrom?

Under foden findes et tykt bindevævs-bånd, der udspringer fra hælbenets underside og strækker sig fremad under alle tæer. Dette bindevævsbånd har betydning for fodens stødabsorption og har også en vigtig rolle for fodens længdebue. Ved udspringet fra hælbenet kan ses en større eller mindre knogleudvækst (spore) – denne kan også findes hos raske.

Årsager

De vigtigste årsager til hælspore-syndrom er gentagne overbelastninger, som bl.a. ses ved nye og/eller ændrede motionsformer, ændring i dagligt aktivitetsniveau og ved overvægt. Herved kommer der irritation af senevævet og indvækst af betændelsesceller (inflammation), hvilket er smertefuldt ved belastning.

Diagnosen

Diagnosen stilles som regel ved en klinisk undersøgelse og ud fra de symptomer der er. Ved en evt. ultralydsscanning vil man se en fortykkelse af senen ved hælbenet.

Behandling

  • Tid og tålmodighed, idet 80% vil gå i sig selv efter 12-18 måneder.
  • Øvelser (evt. ved fysioterapeut).
  • Smertestillende gigtmedicin i en kortere periode.
  • Man kan ændre på sit aktivitets-mønster og reducere smerteudløsende aktiviteter.
  • Vægttab.
  • Stødabsorberende såler og indlæg med støtte i svangen og stødabsorberende hælpude.
  • Chokbølge-behandling/ESWT (fortages ikke i det offentlige sygehusvæsen).
  • Binyrebarkhormon-indsprøjtning (sjældent).
  • Operation (yderst sjældent).

Træningsøvelse

Øvelsen kræver et trappetrin eller en kasse, et håndklæde og evt. en rygsæk fyldt med bøger til at øge belastningen. Håndklædet bruges til at øge bagoverbøjningen af tæerne. Øvelsen udføres stående på et ben.

  • Kom op på tå på 3 sekunder.
  • Hold stillingen i 2 sekunder.
  • Sænk igen på 3 sekunder.

Øg gradvist belastningen ved at tage en tung rygsæk på, sænke antallet af gentagelser til 10 og øge antallet af sæt til 4. Målet er at kunne træne med en belastning, som kun lige kan overkommes 8 gange i 4 sæt.

Redaktør