Anklen, brud på

I denne patientinformation kan patienter læse om forskellige øvelser, efter de har oplevet et brud på anklen. Med i beskrivelserne er der illustrationer, som viser hvordan øvelserne udføres.

Øvelserne er vejledende, og kan udføres hvis du ikke har hørt andet

Før trådene bliver fjernet, og når du har støvlen på

  1. Vip med tæerne frem og tilbage flere gange i timen.
  2. Bøj og stræk tæerne.

Efter trådene er fjernet, skal du lave denne fodledsøvelse

Du skal ligge på ryggen. Bøj foden op imod ansigtet, og stræk derefter vristen. Gentag øvelsen 10 gange, gerne flere gange dagligt.

Træning af muskulatur omkring benet - siddende

Du skal sidde på en stol. Stræk benet, hold benet i 3 sekunder, og sænk derefter benet langsomt. Øvelserne skal gentages 3 x 10 gange, mindst 1 gang om dagen med din bandage på.

Træning af muskulatur omkring benet - liggende

Du skal ligge på ryggen. Løft benet strakt fra underlaget, og hold denne stilling i ca. 5 sekunder, og sænk derefter benet langsomt.

Træning af muskulatur omkring benet - liggende på maven

Du skal ligge på maven. Løft benet så fodsålen kommer op mod loftet med let strakt knæ, og sænk derefter langsomt benet igen. Bemærk at hoften skal blive i underlaget under udførelse af øvelsen.

Når du må støtte på foden, og bevæge ankelleddet aktivt

Det er vigtigt, at du flere gange om dagen tager støvlen af, og bevæger i ankelleddet som vist på billedet, når lægen har givet grønt lys til, at du aktivt må bevæge din ankel. Øvelserne hjælper dig med at genvinde bevægeligheden i din ankel, så du får et velfungerende led. Øvelsen udføres siddende eller liggende på underlag.

Udstrækning af ankelled - siddende på stol

Du skal sidde på en stol. Tag et håndklæde eller lignende og placer dette under forfoden. Træk håndklædet op mod brystet til du mærker et stræk på undersiden af benet. Hold strækket i ca. 30 sekunder, og slip derefter langsomt igen.

Du vil opleve at din muskulatur omkring ankelleddet bliver stram under bandagering, og det kan indskrænke din bevægelighed. Udstrækning af muskulaturen er derfor vigtig for at få et fodled, der virker.

Udstrækning af ankelled - siddende på stol eller sengekant

Du skal sidde på en stol eller sengekant. Sæt en klud eller stof under fodsålen. Træk foden ind under dig til du mærker en strammende fornemmelse i læggen. Hold strækket i ca. 15-20 sekunder, og glid derefter foden frem igen. Bemærk at hælen skal forblive i underlaget under udførelsen af øvelsen.

Træningsøvelse 1

Du skal sidde på en stol eller lignende. Vip dine fødder fra hæl til tå og tilbage igen.

Træningsøvelse 2

Stå med en skulderbrede mellem fødderne. Bøj det ene knæ lidt samtidig med at vægten føres over på træningsbenet. Lad hele foden blive i gulvet. Skift til det andet ben.

Træningsøvelse 3

Stå bag en stol eller lignende og støt hænderne på stolelænet. Bøj i knæene så de kommer ned i en ret vinkel, og ret dig efterfølgende op igen. Bemærk at knæskallen ikke må komme udover tæerne.

Træningsøvelse 4

Adskil benene med hænderne på hoften. Fald frem på det ene ben som vist på billedet. Gentag med det modsatte ben.

Træningsøvelse 5

Stå på et ben med vægten fordelt på hele foden. Det modsatte ben føres roligt frem og tilbage. Gentag med det modsatte ben. Bemærk at knæet på stand benet skal holdes strakt, men ikke overstrakt.

Redaktør