Åndenød - gode råd

Patienter med dårligt hjerte risikerer væske i kroppen, som kan samle sig i lungerne og give åndenød under hverdagsaktiviteter. Der er en række ting, du selv kan gøre for at mindske generne ved åndenød.

Kort om åndenød

Patienter med dårligt hjerte risikerer væske i kroppen, som kan samle sig i lungerne og give åndenød under hverdagsaktiviteter.

Når du har åndenød, trækker du automatisk vejret hurtigere. Det kræver mere energi af din krop og dermed mere ilt. Når du trækker vejret hurtigt, bliver vejrtrækningen dog ofte mere overfladisk, hvilket giver din krop mindre ilt, end den har brug for. Den overfladiske vejrtrækning kan derfor give ømhed og spændinger i dine skuldre og den øverste del af brystkassen, da musklerne i det område overbelastes og ikke får tilstrækkeligt med ilt.

Det kan du gøre

Planlæg dine hverdagsaktiviteter

Hvis du overanstrenger dig, risikerer du at få åndenød eller blive meget træt. Vi anbefaler, at du planlægger dagens aktiviteter, så du starter med de ting, som du prioriterer højest.

Spis små, men hyppigere måltider

Mange patienter med åndenød tåler ikke store måltider. Vi anbefaler, at du i stedet spiser små, men hyppigere måltider. Det kan hjælpe at spise mad, som er nem at tygge, fx kartoffelmos, hvidt brød uden skorper, suppe, is, frugtgrød med fløde eller energidrikke.

Forsøg at styre din vejrtrækning, når du går

Når du går, kan du forsøge at trække vejret helt ned i maven. Du kan også bruge en teknik, hvor du trækker vejret ind, når du tager et skridt, og puster ud, når du tager de næste to skridt. Denne teknik kan også hjælpe dig til at gå på trapper. Her trækker du vejret ind, når du tager et trin op, og puster ud, når du tager de næste to trin. Hold gerne pauser undervejs, hvis du har brug for det.

Teknikken kan også gøre, at du hurtigere får en rolig vejrtrækning igen, når du er kommet op ad trapperne.

Forholdsregler, når ud opholder dig på badeværelset

Damp på badeværelser kan forværre åndenøden. Undgå derfor meget varmt vand, når du bader, og sæt eventuelt et vindue på klem eller tænd for udluftning, hvis du har mulighed for det.

Sov i en siddende stilling eller med flere puder

Hvis du normalt får åndenød, når du ligger, anbefaler vi, at du prøver at sidde op og sove eller sover med flere puder under hovedet.

Hav et tørklæde foran munden, når det er koldt udenfor

Kold luft øger åndenøden. Når det er koldt, kan du have et tørklæde foran munden, så luften, du ånder ind, lettere bliver opvarmet.

Øvelse til at trække vejret dybt og roligt

For at udnytte dine lunger bedst muligt, anbefaler vi, at du øver dig i at trække vejret dybt og roligt ned i maven. Vi anbefaler, at du laver øvelsen flere gange om dagen, men vær opmærksom på, hvad du kan holde til. Målet er at vænne din krop til at trække vejret dybt og roligt, så du kan bruge denne type vejrtrækning i situationer, hvor du har brug for det.

Sådan træner du din vejrtrækning:

  • Sid behageligt med god støtte i ryggen.
  • Slap af i skuldrene og lad dem forblive afslappede, mens du træner din vejrtrækning.
  • Læg en hånd på mellemgulvet lige under dine ribben, og host en enkelt gang. Musklerne, du kan mærke, når du hoster, er dit mellemgulv.
  • Indånd gennem næsen, og mærk hvordan mellemgulvet skubber din hånd ud ad. Pres eventuelt hånden mod mellemgulvet, når du indånder for at mærke, at du trækker vejret med maven.
  • Pust roligt ud gennem munden og mærk, at mellemgulvet trækker sig tilbage, mens du ånder ud. Pust eventuelt luften ud med spidsede læber, hvis det er nemmere for dig.
  • Gentag ind- og udåndingen 5-10 gange. Forsøg at gøre din udånding dobbelt så lang som indåndingen. Forestil dig eventuelt, at du puster en ballon op eller tæl til én, når du trækker vejret ind. Tæl til to og tre, når du puster ud.

Hvis du har svært ved at slappe af i skuldrene, mens du indånder, kan du eventuelt få en til at stå bag dig med hænderne på dine skuldre. Vedkommende skal blidt presse hænderne ned på dine skuldre, mens du indånder. Det kan mindske nogle af dine spændinger omkring den øverste del af din brystkasse og skuldrene.

Øvelse til at slappe bedre af

Angst, uro og panik er almindelige reaktioner på åndenød. De følelsesmæssige reaktioner kan være svære at styre, og det kan give en fornemmelse af at blive kvalt. Du kan derfor have gavn af at træne din krop i at slappe af.

Sådan træner du afslapning:

  • Find et roligt sted, hvor du kan ligge eller sidde behageligt, og fortæl dine venner eller familie, at du ikke vil forstyrres.
  • Lyt eventuelt til musik, hvis det virker afslappende på dig.
  • Fokusér på et fjernt punkt, eller luk øjnene.
  • Træk forsigtigt skuldrene op til ørerne, og hold skuldrene i den stilling, så længe du kan. Det er meningen, at det skal spænde imens.
  • Sænk forsigtigt skuldrene og slap af i musklerne. Hvis det gør ondt, kan du nøjes med at bevæge én skulder ad gangen.
  • Lav nu samme bevægelse, hvor du først spænder, holder stillingen og så slapper af med andre muskler i din krop. Prøv fx med ansigtet, halsen, brystet, maven, ryggen, hænderne, benene og fødderne.

Din sexlyst kan dale

Du kan dyrke sex, når du har kræfter og lyst til det. Det kan ikke skade dig. Din åndenød, træthed og uoplagthed kan dog gøre, at du får mindre lyst til sex. Du kan søge råd og information hos en sundhedsfaglig på hospitalet, din egen læge eller i Hjerteforeningen.

Støtte og vejledning

I nogle tilfælde kan man få hjælp til rengøring, indkøb og madlavning og støtte fra en hjemmesygeplejerske. Spørg din egen læge, i din kommune eller på hospitalet, hvis du har brug for støtte og vejledning.

Få mere viden

Du kan få mere viden om sygdom og behandling på www.patienthåndbogen.dk.

Hjerteforeningen tilbyder fællesskab, råd og støtte til patienter og pårørende.
Du finder foreningen på www.hjerteforeningen.dk.

Redaktør