Lufthavnspersonale bringer smilet frem hos patienterne

​Høj service til patienterne og en formidabel evne til at koordinere og bevare overblikket kendetegner syv tidligere lufthavns-ansatte hos SAS, der nu er ansat i Klinisk Biokemisk Afdeling. 

Vent...

Efter sammenlagt 64 års arbejde i lufthavnen ligger det at give en høj service og kunne holde styr på et hav af bolde helt naturligt til Mette Høngaard Sørensen og Tina Hjersing Hansen. Men hvor arbejdsdagen før foregik i jakkesæt og høje hæle, er tøjet nu skiftet ud med uniform og fornuftige sko, og i stedet er det patienterne på hospitalet, der får glæde af den gode service.

Fra lufthavn til hospital

-Da corona ramte i marts 2020 blev der varslet store afskedigelser hos SAS. Mettes job blev nedlagt og mit er sat på hold med orlov, så derfor er vi taknemmelige for at blive ansat på Klinisk Biokemisk Afdeling, fortæller Tina Hjersing Hansen, der i dag er servicekoordinator for podeklinikken og callcenteret.

Kontakten til SAS-medarbejderne blev formidlet via Center for HR i Region Hovedstaden, og i dag er syv medarbejdere fra SAS ansat på afdelingen.

-Det er en gave at få medarbejdere med så indgroet et servicegen. Det mærkes tydeligt, at de er vant til at arbejde med mennesker og kan holde styr på mange opgaver på en gang, så det er givet rigtig godt ud, fortæller ledende bioanalytiker på Klinisk Biokemisk Afdeling, Bettina Friis Olsen.


Service ligger dybt i DNA'et

Mette Høngaard Sørensen arbejder som runner i blodprøveambulatoriet i Hillerød. Her er hun ansigtet udadtil, når patienterne kommer til blodprøvetagning og EKG-optagelse, men aflaster også bioanalytikerne ved at fylde varer op og sende blodprøver afsted. Stillingen deler hun med Kirsten Hachmann, sin tidligere kollega fra lufthavnen, der også blev opsagt under første coronanedlukning.

-Jeg er så glad for at komme på arbejde og få tingene til at gå op i en højere enhed. Det er tydeligt, at patienterne sætter pris på, at jeg er der til at vise vej, guide og holde en hånd, og så har jeg et rigtig godt samarbejde med alle i afdelingen, som bekræfter mig i, at jeg gør en forskel, fortæller Mette Høngaard Sørensen.

Den oplevelse deler Bettina Friis Olsen:

-Mette og Kirsten binder ambulatoriet sammen. Det er bestemt en funktion, som vi ikke kan undvære fremadrettet, for de aflaster også bioanalytikerne, så vi bruger vores ressourcer rigtigt på afdelingen, fortæller hun.

Patienterne nyder godt af den høje service

For Tina Hjersing Hansen har det været nemt at omstille sig til de nye opgaver, da hun trækker på sin erfaring som supervisor i lufthavnen og er vant til at give det ekstra.

- Vi er vant til at skulle tackle det uventede og skulle håndtere alle typer af problemer, samtidig med at vi bevarer vores gode humør og det store overblik. De greb er det samme, om det er et hospital eller en lufthavn, fortæller hun.

De covid-relaterede opgaver kommer til at fylde i afdelingen i lang tid fremover, og dermed vil der også fremover være brug for lufthavnspersonalets kompetencer, spår Bettina Friis Hansen. 

Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor