Fortsat færre hjertestop

En bred indsats for patientsikkerheden over hele hospitalet har fået antallet af hjertestopkald til at falde for syvende år i træk

​Det eneste stabile ved antallet af hjertestop på Nordsjællands Hospital er, at kurven er stødt nedadgående. I 2007 var der 461 såkaldte hjertestopkald på alle matrikler, mens der i 2015 kun var 145.
 
- Vi kan ikke pege på en enkelt indsats, som kan tage æren for den kontinuerligt gode udvikling. Det er summen af mange menneskers arbejde i forskellige projekter og i dagligdagen, der har gjort, at vores arbejde med patientsikkerheden igen giver resultater, der gavner hver enkelt patient, siger overlæge Mette Østergaard, der er formand for Hjertestopkomitéen.

Det rigtige setup

Af de mange tiltag, der hver især har skubbet i den rigtige retning, er blandt andet etableringen af et velfungerende setup til at støtte håndteringen af patienterne, inden de får hjertestop; særligt implementeringen af Early Warning Score (EWS) og det Mobile Akut Team (MAT). Dertil kommer hele uddannelses- og kursusindsatsen med hjertestop- og simulationskurser.
 
- Så er der også et stærkt ledelsesfokus på området, både i ledergruppen, og fordi afsnitsledelserne får synliggjort det enkelte afsnits hjertestop gennem hjertestopaudits. Det er med til at gøre hele organisationen klogere, og gør os i stand til at handle endnu bedre og hurtigere næste gang, siger Mette Østergaard.
 
Yderligere oplysninger:

overlæge Mette Østergaard og hjertestopkoordinator Casper Okkels

Redaktør