Anæstesiologisk Afdeling vinder Patienternes Pris

​Anæstesiologisk Afdeling fik onsdag overrakt Patienternes Pris på 20.000 kr. Prisen gives til en afdeling, hvis arbejde er blevet særligt påskønnet blandt hospitalets patienter

Fra venstre: Ledende overlæge Lars Steen Jakobsen fra Anæstesiologisk Afdeling, formand for Røde Kors Hillerød Bent Kaufmann, ledende oversygeplejerske Helle Lauridsen fra Anæstesiologisk Afdeling, ledende overlæge Maibritt Vejrup Holtsmark fra Akutafdelingen, ledende oversygeplejerske Inger Briand fra Akutafdelingen, ledende oversygeplejerske Charlotte Larsen fra Onkologisk og Palliativ Afdeling og hospitalsdirektør Bente Ourø Rørth ​


- Personalet har 'set' Frederikke som det skønne menneske hun er og gået til hende på en meget anerkendende måde.

- Hvert minut følte jeg mig i trygge hænder.


Roserne var mange til Anæstesiologisk Afdeling, der onsdag eftermiddag fik overrakt blomster og en check på 20.000 kr. til afdelingen. Roserne var fra de patienter og pårørende, der havde peget på netop Anæstesiologisk Afdeling, som den rette modtager af Patienternes Pris. Pengene skal gå til at udvikle det stærke patientarbejde yderligere.


- Vi har fået nogle rigtig flotte indstillinger til Anæstesiologisk Afdeling, der roser den måde man bliver mødt som menneske, og ikke bare som patient eller pårørende. Det er noget alle afdelinger arbejder med, men som særligt er lykkedes for Anæstesiologisk Afdeling, siger hospitalsdirektør Bente Ourø Rørth.


Med Patienternes Pris sætter Nordsjællands Hospital fokus på den gode patientoplevelse og lærer af patienternes gode erfaringer. Prisen anerkender afdelingerne, som gør en stor indsats for at imødekomme patienternes behov ikke bare for en god behandling, men også en god oplevelse.


- Vi er stolte på personalets vegne. De yder en stor indsats døgnet rundt. Vi er meget glade for prisen, siger ledende overlæge Lars Steen Jakobsen og ledende oversygeplejerske Helle Lauridsen.


De øvrige nominerede, som var blevet udvalgt på baggrund af indstillinger fra patienterne, var Onkologisk og Palliativ Afdeling, Akutafdelingen og Montebello – Afdeling for Genoptræning.

​Afdelingsleder Jette Søe fra Montebello kunne desværre ikke være til stede.​

Anden gang Patie​nternes Pris uddeles på Nordsjællands Hospital

Det er anden gang Nordsjællands Hospital uddeler Patienternes Pris. I alt har 128 patienter og pårørende været inde på hospitalets hjemmeside og sendt en indstilling afsted i perioden september til november 2015.

Det er en kvalificeret dommerkomité, der har stået for udvælgelsen. Ud over hospitalsdirektør Bente Ourø Rørth består den af direktør Morten Freil, Danske Patienter, direktør Beth Lilja, Dansk Selskab for Patientsikkerhed og Bent Kauffmann, der er lokalformand for Røde Kors Hillerød.

Yderligere oplysninger:
Hospitalsdirektør Bente Ourø Rørth, Nordsjællands Hospital, telefon: 48 29 30 01
Ledende oversygeplejerske Helle Lauridsen, Anæstesiologisk Afdeling, telefon: 48 29 75 41

Ledende overlæge Lars Steen Jakobsen, Anæstesiologisk Afdeling, telefon: 24 78 63 98
Direktør Morten Freil, Danske Patienter, telefon: 30 54 43 49
Direktør Beth Lilja, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, telefon: 38 62 23 03

Formand Bent Kaufmann, Røde Kors Hillerød, telefon 48 25 25 11

 

FAKTA

Dommerkomitéens motivering til vinderen:

Det er i sig selv bemærkelsesværdigt, når en tværgående afdeling får indstillinger. De tværgående afdelinger har som sådan en lidt utaknemmelig opgave. For mange opdager næsten ikke, at det er en særlig ekspertise, der træder til som en del af et forløb.

Vinderafdelingens behandlingsområde spænder vidt og rummer også komplicerede forløb, hvor det handler om liv og død og hvor de pårørende er meget involveret og måske også af gode grunde meget opmærksomme.

Af indstillingerne fremgår det, at man også i de situationer er i stand til at se mennesket bag - både i forhold til patienten og de pårørende. Afdelingen er på helt enestående og ekstraordinær vis i stand til at imødekomme og respektere patientens og de pårørendes helt individuelle behov og behandler alle med værdighed.

Samtidig udviser man omsorg og inddrager pårørende og patienten i forløbet. Personalet beskrives også som smilende, venlige og imødekommende, professionelle og hjælpsomme - som en skriver 'hvert minut følte jeg mig i trygge hænder'.  

Redaktør