Opdatering af telefonsystemet
Der pågår i øjeblikket en opdatering/opgradering af telefonsystemet i patientvejledningen. Det gør vi for at forbedre vores telefonbetjening af borgerne.
Hvis du i den forbindelse oplever problemer med at komme igennem til en af vores patientvejledere, opfordrer vi til, at du benytter muligheden for at ringe til et af de andre telefonnumre til patientvejlederne
Se kontaktinformation til alle patientvejlederne i Region Hovedstaden
Som patient eller pårørende er du velkommen til at kontakte patientvejlederen
på hospitalet, hvis du har brug for information eller vejledning i mødet
sundhedsvæsenet.
Er du indlagt, kan du få besøg i afdelingen. Du kan evt. bede personalet formidle kontakten.
Du kan henvende dig både før, under og efter din kontakt med sundhedsvæsenet.
Tavshedspligt
Du kan henvende dig anonymt og uforpligtende. Patientvejlederen har tavshedspligt. Hvis afdelinger eller andre skal inddrages eller spørges som led i din henvendelse, sker det kun efter aftale med dig.
Patientvejlederen kan:
Give generel information om sundhedsvæsenet
Informere og vejlede om de rettigheder, du har som patient
Hjælpe med at udrede misforståelser mellem dig og sundhedsvæsenet
Informere og vejlede om de muligheder, du har for at klage, søge erstatning og indrapportere utilsigtede hændelser
Hjælpe med at udforme og videresende skriftlige klager og anmeldelse af erstatningskrav
Give information om reglerne om frit og udvidet frit sygehusvalg og udredningsret, herunder om ventetider
Give information om reglerne om maksimale ventetider for livstruende sygdomme
Informere og vejlede om reglerne for transport
informere og vejlede om reglerne for behandling i udlandet, herunder EU-reglerne
Udredning af misforståelser
Personalet er normalt de nærmeste til at hjælpe, vejlede og besvare spørgsmål, men har du som patient eller pårørende brug for at tale med en uvildig person, kan du henvende dig til patientvejlederen.