Hvordan arbejder vi med patientsikkerhed

Vi på Nordsjællands Hospital bestræber vi os på at bringe patient​sikkerheden op på niveau med de bedste i verden. Målet er at mindske antallet af komplikationer og at redde flere liv.  

Hvad gør personalet for at hjælpe med at øge patientsikkerheden?​

Hospitalet har udviklet  nye metoder til at forebygge blandt andet:

  • forstoppelse​
  • urinvejsinfektion og andre infektioner
  • tryksår
  • medicineringsfejl
  • uventede hjertestop
  • genindlæggelse efter operation.

Metoderne bygger på nyeste viden fra udlandet om, hvad der virker. Metoderne afprøves i afdelingerne og indføres, når vi kan se, at de giver det ønskede resultat for vores patienter.

​Patienter og pårørende kan hjælpe med at øge sikkerheden

Det er selvfølgelig hospitalets ansvar, at patienterne får en god og sikker behand­ling.

Men også patienter og pårørende kan i høj grad hjælpe til med at forbedre sikkerheden på hospitalet.

Her er en række idéer til hvordan:

  • Fortæl os om dine vaner, hvilken medicin du tager, og om du er overfølsom.
  • Sig til hvis du har ondt eller får andre symptomer.
  • Tjek dit navn og dit personnummer sammen med personalet, hver gang du skal behandles eller have medicin.
  • Kend din medicin. Du skal vide, hvad den hedder, hvordan den virker, og hvor meget og hvor længe du skal tage den.
  • Spørg hellere for meget end for lidt – accepter ikke et svar, du ikke forstår.
  • Skriv ned undervejs – både aftaler og spørgsmål til personalet. Så glemmer du dem ikke.
  • Flere ører hører bedre – så tag gerne din pårørende med, når du skal tale med personalet om sygdo​m og behandling.
  • Vær omhyggelig med at vaske hænder, når du er indlagt. Fortæl det også til dine besøgende.
  • Undgå at få besøg fra pårørende, som er forkølede eller har andre smitsomme sygdomme.
​​


Redaktør