Lean på hospitalet

​På Nordsjællands Hospital har vi igennem flere år anvendt Lean som metode til at effektivisere arbejdsgange og eliminere spild.

​​​​​​​​​​​​

Ordet 'Lean' betyder trimmet eller sl​ank. Leanmetoderne tilpasset hospitalet hjælper med at skabe smidige, effektive processer.

Lean kan bidrage til at løse problemer inden for:

  • Uklare arbejdsgange, mange forstyrrelser og interne ventetider
  • Rod og uorden omkring dokumenter, journaler, depot varer og utensilier
  • Intern transport og unødvendig bevægelse
  • Uklar planlægning af opgaver og personaleressourcer

Der er fem grundlæggende principper i Lean:

  1. Identificér kundeværdi
  2. Optegn værdistrømmen​
  3. Skab flow
  4. Etablér pull
  5. Arbejd mod perfektion

Hvis du vil læse mere om Lean erfaringerne fra Nordsjællands Hospital, kan du downloade bogen om Lean​.​​​​​​​​​​

Kontakt Lean konsulenterne

Jeanette Borges, telefon 48 29 73 77
Send en mail til Jeanette Borges

Jesper Vinterberg, telefon 48 29 73 76
Send en mail til Jesper Vinterberg

Thomas Bak-Bernth​, telefon 48 29 60 81​
Send en mail til Thomas Bak-Bernth



Redaktør