Lean på hospitalet

​På Nordsjællands Hospital har vi igennem flere år anvendt Lean som metode til at effektivisere arbejdsgange og eliminere spild.

​​​​​​​​​​​​

Ordet 'Lean' betyder trimmet eller sl​ank. Leanmetoderne tilpasset hospitalet hjælper med at skabe smidige, effektive processer.

Lean kan bidrage til at løse problemer inden for f.eks.:

  • Uklare arbejdsgange, mange forstyrrelser og interne ventetider
  • Rod og uorden omkring dokumenter, journaler, depot varer og utensilier
  • Intern transport og unødvendig bevægelse
  • Uklar planlægning af opgaver og personaleressourcer

Der er fem grundlæggende principper i Lean:

  1. Identificér kundeværdi
  2. Optegn værdistrømmen​
  3. Skab flow
  4. Etablér pull
  5. Arbejd mod perfektion

Hvis du vil læse mere om Lean erfaringerne fra Nordsjællands Hospital, kan du downloade bogen om Lean​.​​​​​​​​​​

Kontakt Lean konsulenterne:

Jeanette Borges, 48 29 73 77, jeanette.borges@regionh.dk
Jesper Vinterberg, 48 29 73 76, jesper.vinterberg@regionh.dk
Thomas Bak​, 48 29 60 81​, thomas.bak-bernth@regionh.dk



Redaktør