Knogleskørhed (Osteoporose)

​Knogleskørhed er en tilstand, hvor knoglerne mister deres styrke. Du skal derfor både være opmærksom på at undgå fald​ og styrke dine svækkede knogler.

​​

​Her får du en række gode råd til, hvordan du styrker dine knogler. 

Læs om, hvordan du undgår fald

Du kan selv gøre en del for at styrke dine knogler

​Kalk og D-vitamin

En vigtig del af behandlingen af knogleskørhed er at spise kalk (calcium) og D-vitamin. Kalk gør knoglerne stærkere, og D-vitamin gør det muligt for kroppen at optage kalken.

Der er kalk i alle mælkeprodukter – også ost. I en halv liter mælk er der f.eks. 600 mg kalk. Derudover er der kalk i grøntsager som kål, spinat og broccoli samt rugbrød, havregryn og æg.

D-vitamin får du i de såkaldte fede fisk – f.eks. makrel, laks og sild. Sollys er også vigtigt, for huden danner selv D-vitamin, når den bliver udsat for sol. Det er derfor godt at nyde en solstråle i ny og næ – især om vinteren.

Kalk og D-vitamin kan også fås som kosttilskud i tabletform og kan købes på apoteket og i Matas.

Daglig motion

Al bevægelse hjælper! At sidde op styrker f.eks. din rygsøjle, og at stå op ind i mellem styrker f.eks. knoglerne i dine ben. Så sørg for ikke at ligge ned hele dagen.

Hvis du har mulighed for det, så gå en tur i dagslys hver dag. Motionen styrker dine knogler og din balance, og lyset påvirker kroppens dannelse af D-vitamin.

Begrænsede mængder alkohol

Alkohol svækker dine knogler, så undgå at drikke mere, end hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler. Det vil sige 7 genstande ugentligt for kvinder og 14 for mænd. Drik ikke mere end 5 genstande på én gang. En genstand svarer til en almindelig øl, et glas vin eller 4 cl spiritus.

Stop med at ryge

Rygning gør, at knoglerne nedbrydes hurtigere, end de gendannes. Rygning øger derfor risikoen for knogleskørhed og knoglebrud. Så kvit smøgerne så hurtigt som overhovedet muligt.

Medicinsk behandling af knogleskørhed

Der findes flere former for medicinsk behandling af knogleskørhed, og det er op til din læge, hvilken behandling der er relevant for netop dig.​​​


Redaktør