Knogleskørhed (Osteoporose)

​Knogleskørhed er en tilstand, hvor knoglerne mister deres styrke. Du skal derfor både være opmærksom på at undgå fald​ og styrke dine svækkede knogler.

​​

​Her får du en række gode råd til, hvordan du styrker dine knogler. Du kan læse om, hvordan du undgår fald her.​​


Du kan selv gøre en del for at styrke dine knogler

Kalk og D-vitamin

En vigtig del af behandlingen af knogleskørhed er at spise kalk (calcium) og D-vitamin. Kalk gør knoglerne stærkere, og D-vitamin gør det muligt for kroppen at optage kalken.

Der er kalk i alle mælkeprodukter – også ost. I en halv liter mælk er der f.eks. 600 mg kalk. Derudover er der kalk i grøntsager som kål, spinat og broccoli samt rugbrød, havregryn og æg.

D-vitamin får du i de såkaldte fede fisk – f.eks. makrel, laks og sild. Sollys er også vigtigt, for huden danner selv D-vitamin, når den bliver udsat for sol. Det er derfor godt at nyde en solstråle i ny og næ – især om vinteren.

Kalk og D-vitamin kan også fås som kosttilskud i tabletform og kan købes på apoteket og i Matas.


Daglig motion

Al bevægelse hjælper! At sidde op styrker f.eks. din rygsøjle, og at stå op ind i mellem styrker f.eks. knoglerne i dine ben. Så sørg for ikke at ligge ned hele dagen.

Hvis du har mulighed for det, så gå en tur i dagslys hver dag. Motionen styrker dine knogler og din balance, og lyset påvirker kroppens dannelse af D-vitamin.


Begrænsede mængder alkohol

Alkohol svækker dine knogler, så undgå at drikke mere, end hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler. Det vil sige 7 genstande ugentligt for kvinder og 14 for mænd. Drik ikke mere end 5 genstande på én gang. En genstand svarer til en almindelig øl, et glas vin eller 4 cl spiritus.


Stop med at ryge

Rygning gør, at knoglerne nedbrydes hurtigere, end de gendannes. Rygning øger derfor risikoen for knogleskørhed og knoglebrud. Så kvit smøgerne så hurtigt som overhovedet muligt!​​​


Medicinsk behandling af knogleskørhed

Der findes flere former for medicinsk behandling af knogleskørhed, og det er op til din læge, hvilken behandling der er relevant for netop dig.​​​


Redaktør