Væskeindtagelse og vandladningsvaner

​En fornuftig væskeindtagelse døgnet igennem bidrager væsentligt til et godt velbefindende. For flertallets vedkommende er væskeindtagelse og væskebalance ikke noget problem. Man drikker, når man er tørstig!

Væskeindtagelsen afhænger meget af vaner og holdninger. Det er en almindelig holdning, at rigelig væskeindtagelse er sundt og kan hjælpe på en række tilstande som urinvejsinfektion, overvægt, forstoppelse og sukkersyge. De nævnte tilstande kan dog med fordel behandles mere specifikt.

Hvis man har en normal blærefunktion, behøver det ikke at være generende at drikke rigeligt. Har man derimod et problem med sin blærefunktion - enten i form af hyppig vandladning, kraftig vandladningstrang eller utæthed for urin - er der ingen grund til at belaste sin urinblære med overdreven væskeindtagelse.​


Hvad er fornuftig væskeindtagelse?
En fornuftig væskeindtagelse er, når døgnurinproduktionen ligger på mellem 1 og 1,5 liter.

Behovet for væske svinger. Det er afhængigt af klima, vægt, fysisk aktivitet og kostvaner. Spiser man store mængder frugt og grøntsager, falder éns behov for væske. 

En tommelfingerregel siger, at der fordamper ca. 1 liter væske gennem sved og udånding. Men da der gennem almindelig kost gendannes ca. 1 liter, udligner det hinanden.

Det kan anbefales - under normale forhold - at drikke ca. 1 - 1,5 liter væske i døgnet.
I specielle situationer, fx i perioder med feber, ophold i varme lande og ved hård fysisk træning, kræver det, at man har en større væskeindtagelse.


Fornuftige vandladningsvaner

Hvis urinproduktionen er på 1 - 1,5 liter, vil det være normalt at lade vandet 5 - 8 gange i døgnet, med 200 - 400 ml pr. gang. 

Det vil sige, at:

  • man skal lade vandet ca. hver 3. - 5. time 
  • man skal sikre sig, at blæren er fuldstændig tømt hver gang. Hvis du har problemer med at tømme blæren helt, kan du lade vandet 2 til 3 gange (læs mere om dobbelt/tredobbelt vandladning længere nede).

Man kan med målebægre kontrollere sine drikke- og vandladningsvaner ved over 1 eller 3 døgn at måle alt, hvad man drikker, og måle al sin urin.
Mange vil ved sådan en registrering til deres forbavselse opdage, at deres døgnurinproduktion ligger på både 2 og 3 liter (eller mere). Hvis man har problemer med kraftig vandladningstrang, hyppig vandladning og utæthed for urin, vil en gradvis halvering af væskeindtagelsen - og derved af urinproduktionen - ofte bedre disse tilstande, eventuelt helt fjerne disse.


Dobbelt / tredobbelt vandladning

Det er vigtigt, at blæren tømmes helt ved hver vandladning. 
Hvis du har problemer med at tømme blæren helt, bør du lade vandet 2 til 3 gange på følgende måde:

  • Sæt dig helt ned på toilettet. Fødderne skal nå gulvet eller en skammel
  • Giv dig god tid til vandladningen. Lad være med at presse samtidig med vandladningen
  • Når vandladningen er stoppet, kniber du sammen i bækkenbunden. Derefter rejser du dig op, går lidt rundt inde på toilettet, sætter dig ned og forsøger at lade vandet igen.

Proceduren kan eventuelt gentages.



Urogynækologisk Team, Maj 2004 JL/jtj 
Revideret maj 2011, BOGLA/emb 
​GYN-U-PAT11

Redaktør